Fredag 27 april 2018
RESA 3: PLANERING AV ETT STADSRUM MED ARKITEKTUR, DESIGN OCH KONST
Reseberättelse
TUNNELSEENDE OCH ROSENTAGGAR
Mitt emellan Malmö Opera och Konsthallen står tre guldglänsande figurer och argumenterar. Var och en hävdar högljutt sin Point of view.
– Har du sett Malmö har du sett världen, säger den ene och vrider på sig.
– Ha, fnyser den andre. Inte ens om du varit på Triangelns station massor av gånger ha verkligen sett den.
– Man måste lyfta blicken! Och man bör förstå att det är skillnad på att se och titta, hävdar den tredje som vrider sig runt ett extra varv.
Att alla tre hade rätt kan nog samtliga deltagare från Söderslätts Konstförening enas om efter ett mycket intressant studiebesök i Malmö.
De tre figurerna är den brittiske konstnären Tony Craggs 12 meter höga skulptur Point of view. Den står på torget framför Malmö Konsthall. Torget har blivit en populär samlingsplats, ungdomar åker skateboard där, några äldre sitter på bänkarna och njuter av blomsterprakt och en grupp dagisbarn vinkar glatt när de passerar.
En hel del kritik riktades mot Tony Craggs skulptur innan den kom på plats. Man var rädd att den skulle dominera för mycket, att den inte alls passade framför Konsthallen. Men nu är den ”integreras” på torget.
Ulf Söderstrand guidar oss vidare mot Station Triangeln. Vi går in i den solljusa futuristiska kupolen av glas och stål och tar rulltrappan 25 meter ner i underjorden. Den konstnärliga utsmyckningen på väggarna av konstnären Gunilla Klingberg skulle vi inte lagt märke till utan Ulf Söderstrands föreläsning om konstverken på Stationen. Vi ser skuggspel och gropar på betongväggarna och betonggolvet är täckt av mandalalika mönster.
Nere i själva stationsrummet möts vi av små ljusvarelser som nyfiket tittar fram på väggarna, innan tåget anländer och lämnar stationen. Detta lekfulla verk, Spårsken, har skapats av Christian Partos.
Till Sankt Johannes kyrka är det sedan bara några meter att gå. Denna kyrka i jugendstil invigdes 1907. Vi stiger in. Kontrasten är slående. Vi lämnade nyss buller, stress och rå betong och stiger in i kyrkorummets tysta ,omslutande och varma famn. Överallt ser man rosor, snidade, målade och i sten. Vi förstår varför kyrkan också kallas Rosenkyrkan.
På planen runt kyrkan har konstnären Ebba Matz inspirerats av rosorna. På plattläggningen bildar grenar med rosentaggar intressanta mönster.
Besöket i Malmös nya stadsrum avslutades på Konsthallen som visar en utställning med åtta nutida, aktuella konstnärer. Här är det alltid gratis inträde precis som när vår konstförening har utställningar i Ebbehallen.
Vår guidning startade egentligen vid Malmö Opera som invigdes 1944 och ritades av den världsberömde arkitekten Sigurd Lewerentz i samarbete med David Helldén och Erik Lallerstedt. När den skulle byggas fanns det många protester. -Varför bygga just här så att kolonistugor och café försvinner, lät det i debatten.
Detta var en resa arrangerad av Söderslätts Konstförening och med ett förenklat researrangeman där de 25 deltagarna själva ordnade sin resa till Malmö. Vi framför ett stort tack till Gunnar Ericsson för kunskaper och information om detta nya stadsrums framväxt.
Även Trelleborg är nu i omdaning när det gäller stadsplanen. Hur kommer en ny generation att uppleva Trelleborgs nya stadsrum?
Bilder från denna spännande resa hittar du i Galleriet
Senaste kommentarer